پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۱۸ آبان روز ملی کیفیت؛ نگاهی به روند کیفی‌سازی محصولات در کشور

  • کد خبر: ۱۹۳۴۳۲
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
۱۸ آبان روز ملی کیفیت؛ نگاهی به روند کیفی‌سازی محصولات در کشور
کیفیت یکی از عوامل مهم برای دستیابی به جایگاه اقتصادی، علمی و فناوری یک کشور است و با رعایت کیفیت در تمامی ابعاد تولید یک محصول یا ارائه خدمات می‌توان در بازار‌های جهانی به رقابت پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، کیفیت یکی از عوامل مهم برای دستیابی به جایگاه اقتصادی، علمی و فناوری یک کشور است و با رعایت کیفیت در تمامی ابعاد تولید یک محصول یا ارائه خدمات می‌توان در بازار‌های جهانی به رقابت پرداخت. لذا به دلیل اهمیت کیفیت، طرح جایزه ملی کیفیت ایران توسط سازمان ملی استاندارد ایران به شورای عالی استاندارد ارائه شد و در تاریخ ۱۳۸۱/۰۳/۱۵ این طرح تصویب و برای اجرا به سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شد، از این رو ۱۸ آبان به‌عنوان روز ملی کیفیت نام‌گذاری و به عنوان روز اعطای جوایز برگزیده شد.

به‌طور کلی کنترل کیفیت فرایندی است که از تهیه و تولید کالا یا خدمات، طبق اصول و استانداردهای از پیش تعیین شده اطمینان حاصل می‌کند. سازمان ملی استاندارد ایران به‌عنوان یک مرجع رسمی و حاکمیتی است که حسن نظارت و اطمینان‌بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی که در داخل کشور تولید یا به کشور وارد یا از کشور صادر می‌شود را عهده‌دار است.

سازمان ملی استاندارد درراستای ارتقای کیفیت در چهار زمینه استانداردسازی، تایید صلاحیت، اندازه شناسی و ارزیابی انطباق فعالیت دارد.

تولید کیفی، تضمین‌کننده ادامه فعالیت در بازار جهانی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره لزوم توجه به تولید محصول کیفی اظهار کرد: کشور‌های هدف صادراتی ما از لحاظ اقتصادی پیشرفت کردند که مسلماً تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌های ما بحث تولید کیفی را باید مدنظر داشته باشند تا بتوانیم بازار را حفظ کنیم. 



کاظم شیردل افزود: کیفیت، بسته‌بندی به‌روز، ارسال به‌موقع محصول، بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ و درنهایت برندسازی شرط تولید و عرضه موفق است. مسلماً در دنیای امروز و بازار جهانی تجارت سنتی پاسخگو نیست. 



وی با بیان اینکه خوشبختانه تعداد بسیار زیادی از تولیدکنندگان در این مسیر حرکت کردند که در بازار جهانی برای عرضه محصولات خود حرفی برای گفتن دارند، افزود: در یک برهه زمانی، چون کشور‌های آسیای میانه قدرت خرید کمی داشتند به دنبال جنس ضعیف و بی‌کیفیت بودند، اما اکنون این کشور‌ها هم با دقت بیشتری بازار‌های خود را پیدا می‌کنند و به دنبال جنس باکیفیت هستند.

تولید کیفی، پیش‌نیاز حضور در بازار داخلی و خارجی

رئیس خانه صنعت و معدن استان در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، درباره اهمیت موضوع کیفیت در محصولات تولیدی اظهار کرد: یک سری از کالا‌ها مشمول استاندارد اجباری است و باید پارامتر‌هایی داشته باشد و مسیری را طی کند. اما یک سری محصولات مشمول استاندارد اجباری نیست. البته امروزه مردم هر کالایی را نمی‌پذیرند، بنابراین تولید کیفی پیش‌نیاز حضور در بازار‌های داخلی و خارجی است.

به گفته فیروز ابراهیمی، اگر واحد‌های تولیدی ما بخواهند در بازار‌های صادراتی و حتی داخلی حضور مداوم داشته باشند باید به کیفیت بپردازند، اگرچه تولیداتی که در سطح استان داریم استاندارد‌های مورد نیاز و کیفیت مطلوب را دارد.

تورم، قدرت برنامه‌ریزی را از بخش تولید می‌گیرد

این فعال در حوزه اقتصاد با بیان اینکه متأسفانه در کشور حدود ۵۰درصد تورم سالانه داریم، ابراز کرد: نهاده‌های تولید، حقوق و دستمزد، هزینه‌های انرژی و حمل و نقل و سربار به طور متوسط در چند سال گذشته ۵۰درصد تورم داشته است. از آن طرف با اقتصاد دستوری مواجه هستیم و علیرغم اینکه تورم داریم، اما برای افزایش قیمت محصولات تولیدی طیف وسیعی از واحد‌ها که شامل قیمت‌گذاری پیشین است ملزم به رعایت قیمت‌هاست که مسلما این موضوع به کیفیت آسیب می‌زند. 



وی اضافه کرد: مسلماً یک بنگاه اقتصادی با وجود تورم نمی‌تواند قیمت‌هایش را در بلندمدت ثابت نگه دارد. این موضوع با حفظ کیفیت برای محصولش در تداخل است و عملاً به سمت تولید محصول بی‌کیفیت می‌رود.

ابراهیمی تصریح کرد: پیش نیاز تولید استاندارد و کیفی آن است که رفتار‌های مدیریتی کشور هم متاثر از یک روند استاندارد و کیفی باشد یعنی قوانین ما و رفتار مدیریتی ما در حمایت از تولید محصول کیفی باشد که متأسفانه در این بخش خلأ وجود دارد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان افزود: تورم قدرت برنامه‌ریزی را از بخش تولید می‌گیرد. حوزه تولید حوزه برنامه محوری است. پیش نیاز برنامه‌ریزی این است که در شاخص‌های کلان شاهد ثبات باشیم. وقتی تورم به عنوان یک شاخص مهم همواره روند صعودی داشته است مسلما تمام این مسائل بر کیفیت محصول تأثیر می‌گذارد.

استانداردسازی کالا و خدمات مستلزم تدوین استاندارد‌های ملی است

معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در این‌باره تصریح کرد: استانداردسازی کالا و خدمات مستلزم تدوین استاندارد‌های ملی است که ویژگی‌های محصول و خدمات با استاندارد تعریف شده سنجیده و مطابقت داده می‌شود؛ لذا بدین دلیل یکی از وظایف اصلی سازمان ملی استاندارد تدوین و نگارش استاندارد ملی است.

به گفته اعظم مهربان، استاندارد‌های ملی به دو نوع تقسیم می‌شود؛ استاندارد‌های اجباری که تولیدکنندگان محصولات با استاندارد‌های اجباری بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد حق تولید، توزیع، فروش  یا عرضه محصول تولیدی خود را نداشته و برای تولید ملزم به دریافت پروانه استاندارد هستند، مانند انواع فراورده‌های لبنی، فراورده‌های گوشتی، انواع کمپوت و کنسرو و... ، درخصوص استاندارد‌های تشویقی تولیدکننده مختار به دریافت پروانه استاندارد بوده و در صورت دریافت پروانه مشمول مقررات اجباری پروانه خواهد بود.

این مسئول استانی تأکید کرد: به دلیل اهمیت و اعتبار نشان ملی استاندارد در خصوص تاییدی بر کیفیت محصولات، اکثر تولیدکنندگان محصولات مشمول استاندارد‌های تشویقی مشتاق به دریافت این نشان ارزشمند هستند.

به گفته مهربان، مصرف‌کنندگان می‌توانند با درج و ارسال کد ۱۰ رقمی به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اصالت و اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد محصولات مشمول استاندارد‌های اجباری و تشویقی اطمینان حاصل کنند، به محض ارسال کد پروانه، کلیه مشخصات محصول تولیدی از قبیل نام، نوع فراورده، واحد تولیدی، تاریخ اعتبار و وضعیت پروانه، نوع استاندارد و سایر مشخصات پروانه استاندارد ملی برای ارسال کننده کد پیامک خواهد شد که از این طریق مصرف‌کنندگان می‌توانند از اصالت پروانه استاندارد اطمینان حاصل کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->